Historisk trafikkorridor i mål med nyt signalsystem
Første etape på banen mellem Ringsted og Femern er nu klar med nyt signalsystem. Dermed er Banedanmark i mål med den sjette udrulning på fjernbanen.
Flere tog til tiden, mulighed for flere tog på skinnerne og bedre trafikinformation. Dét er nogle af de fordele, som passagererne kan se frem til, efterhånden som Banedanmark strækning for strækning udskifter de gamle, analoge signaler langs jernbanen til fordel for et nyt, intelligent signalsystem.
Banedanmark er i fuld gang med en gennemgribende digitalisering af jernbanen, og som led i byggeriet af den kommende forbindelse mellem Ringsted og Femern, har Signalprogrammet nu taget et nyt, digitalt signalsystem i brug mellem Mogenstrup på Sydsjælland og Nykøbing Falster. Dermed er Banedanmark i mål med den sjette strækning på fjernbanen.
”Med det nye signalsystem giver vi jernbanen en massiv teknologisk saltvandsindsprøjtning. Togene vil gå fra at køre med gamle, analoge signaler fra 1950’erne og starten af 1960’erne til det 21. århundredes digitale teknologi,” siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet, og fortsætter:
”Det betyder, at togene vil få mulighed for at køre både hurtigere og hyppigere. Det er et vigtigt skridt på vejen til at gøre den kommende korridor til Europa klar til fremtidens togtrafik. Derfor er vi glade for, at vi nu kan sætte punktum for endnu en strækning på fjernbanen.”
En grønnere jernbane
Med udrulningen af det nye signalsystem bliver tog, skinner og trafikcentre samlet i ét digitalt signalsystem. Det vil bl.a. gøre det muligt at udnytte hele jernbanens kapacitet mere optimalt, så der kan køre flere tog på skinnerne. Derudover vil det også give bedre trafikinformation.
”Med det nye signalsystem vil både trafikplanlægningen og -afviklingen blive mere automatiseret, og så vil et nyt, digitalt system med færre komponenter i sporet betyde færre signalfejl. På den måde er det nye system markant mere teknologisk avanceret end sin forgænger, og det vil kunne ses på punktligheden til glæde for passagererne,” forklarer Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
”Samtidig er det nye signalsystem en forudsætning for at elektrificere jernbanen. Derfor er det også et vigtigt led i forhold til at gøre jernbanen klar til de nye, klimavenlige eltog,” siger han.
I den første periode, mens signalsystemet bliver kørt ind, og alle vænner sig til at bruge det nye signalsystem på strækningen, har Banedanmark ekstra mange øjne på driften. Der kan dog være børnesygdomme, der forstyrrer togdriften.
Fuld fart på udrulninger
Med den seneste milepæl i hus er det nye signalsystem i løbet af 2021 taget i brug på flere fjernbanestrækninger. I Jylland gælder det mellem Langå, Struer og Holstebro, og på Sjælland mellem Køge og Næstved. Det vidner om et begivenhedsrigt år med solid fremdrift i Signalprogrammet.
”I det seneste år har vi i Signalprogrammet vist, at vi har fuld fart på udrulningen af det nye signalsystem på fjernbanen. Derfor er det utroligt tilfredsstillende, at vi nu kan slutte 2021 af med at have sat det nye system i drift på den første etape af det historisk store projekt i form af Ringsted-Femern-banen, som skal udgøre en ny trafikkorridor til Europa,” siger Thilde Restofte Pedersen.
I 2022 vil det nye signalsystem blive taget i brug på yderligere tre strækninger på fjernbanen. På Sjælland gælder det mellem Vigerslev og Ringsted, og i Jylland mellem hhv. Vejle og Holstebro samt mellem Herning og Skanderborg.
Kommentarer